
Szolgáltatási rend
Ugrás a jelnyelvi változatra
Szolgáltatási rend letöltése
Szolgáltatási rend letöltése ADOBE PDF formátumban.
Hajdúsági Jelnyelvi és Kommunikációs Központ Közhasznú Egyesület
Jelnyelvi Tolmácsszolgálat
/rövidítve: HJKE-JTSZ/
Szolgáltatási Rend
2018. május 22 - 2021. március 31-ig
Módosítva
2019. március 25-től
Működési terület:
Hajdú-Bihar megye
A megye területén Siketvak személyek részére is történik jelnyelvi szolgáltatás
TARTALOMJEGYZÉK
- A tolmácsszolgálat elérhetőségei
- A tolmácsszolgálat munkatársai
- Tolmácsolási típusok
- Tolmácsolási módok
- Térítésmentes és költségtérítéses jelnyelvi tolmácsszolgáltatás igénybevételének törvényi háttere
- Költségtérítéses tolmácsolási esetek
- Ügyfélfogadási és készenléti nyitvatartási idő
- A jelnyelvi tolmácsszolgáltatás megrendelésének, módja, menete
- A megrendelések lemondásának módja és határideje
- A jelnyelvi tolmácsszolgáltatás a megrendelőnek felróható okból történő meghiúsulásának következményei, különös tekintettel a megrendelés késedelmes lemondására
- A jelnyelvi tolmácsszolgáltatással és a jelnyelvi tolmácsokkal kapcsolatos észrevételek, panaszok befogadásának és kezelésének rendje
- A tolmácsszolgálat fenntartójának megnevezése, székhelye, valamint a képviseletére jogosult személy neve és elérhetősége
-
A TOLMÁCSSZOLGÁLAT ELÉRHETŐSÉGEI
Székhely: 4025 Debrecen, Vörösmarty utca 21. II/2.
Iroda: 4024 Debrecen, Varga u. 8.szám
Levelezési cím: 4024 Debrecen, Varga u. 8.szám
telefon : 06/52/785-910
telefax és üz.rögz. : 06/52/785-910
diszpécser mobil : 06/70/317-3409
szakmai vezető mobil: 06/70/317-3416
ügyeleti mobil : 06/70/317-3409
e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
skype: debrecenitolmacsszolgalat
msn: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
facebook: Hjke Jelnyelvi Tolmácsszolgálat Debrecen
honlap: www.hajdu-jeltolmacsok.hu
Ügyfélfogadás:
hétfő 10:00 - 14:00 kedd 10:00 - 14:00 szerda 10:00 - 14:00 csütörtök 10:00 - 14:00 péntek 8:30 - 12:30 szombat nincs vasárnap nincs
Ügyelet éjjel/nappal/hétvégén a +36 70/317-3409 mobiltelefonon érhető el.AZ IRODA MŰKÖDÉSI HELYE, MEGKÖZELÍTÉSE
Az iroda helye: 4024 Debrecen, Varga u. 8.szám.
Az iroda megközelítése:
- ha autóval érkezik:
- Budapest irányából a 4-es főútvonalról, illetve a 35-ös autópálya levezető szakaszáról Debrecenbe beérkezve végig egyenesen kell haladni a Piac utcáig (fő utca) . Itt a rendőr lámpát elhagyva tovább egyenesen kell haladni a Szent Anna utcán és jobbra a 2. rendőrlámpánál kell befordulni a Varga utcába. Az utca elején a menetirány szerinti bal oldalán található a 8. szám. Ez egy családi ház, ahol a tolmácsszolgálat irodája is működik. Az utca fronton tábla jelzi az intézmény és a szolgáltatás nevét (Hajdúsági Jelnyelvi és Kommunikációs Központ Közhasznú Egyesület Jelnyelvi Tolmácsszolgálat)
- Budapest irányából a 3-as főútvonal felől, a 35-ös autópálya Balmazújváros felőli levezető szakaszánál balra fordulva haladunk a város felé és a körforgalomból a centrum felé kell haladni addig, amíg a jobboldalon lévő Super Áruházat el nem hagyjuk. A Super Áruház után az első rendőrlámpánál jobbra kell fordulni és egyenesen kell tovább menni a baloldalon lévő Shell kútig, ott balra kell sorolni a rendőrlámpánál és ha lefordultunk akkor egyenesen haladunk tovább a baloldalban elhagyjuk a Plazanál a rendőrlámpát, tovább haladunk egyenesen és az 5.-ik rendőrlámpánál jobbra kell fordulni. Ez a Szent Anna utca és itt az első rendőrlámpánál kell befordulni balra a Varga utcára. Az utca elején a menetirány szerinti bal oldalán található a 8. szám. Ez egy családi ház, ahol a tolmácsszolgálat irodája is működik. Az utcafronton tábla jelzi az intézmény és a szolgáltatás nevét (Hajdúsági Jelnyelvi és Kommunikációs Központ Közhasznú Egyesület Jelnyelvi Tolmácsszolgálat)
- ha vonattal érkezik:
- a Debrecen vasútállomástól gyalog: a város felé indulva át kell jönni az aluljárón, majd jobbra indulni a Wesselényi utcán és balra az első utca a Varga utca. Az utca vége felé található a 8. szám. Ez egy családi ház, ahol a tolmácsszolgálat irodája is működik. Az utcafronton tábla jelzi az intézmény és a szolgáltatás nevét (Hajdúsági Jelnyelvi és Kommunikációs Központ Közhasznú Egyesület Jelnyelvi Tolmácsszolgálat)
- a Debrecen vasútállomástól villamossal: a 2. Szent Anna utcai megállónál kell leszállni, és a Szent Anna utcán haladva a a 2. utca jobbra a Varga utca.
- ha helyközi (vidéki) autóbusz járattal érkezik:
- a buszvégállomástól induló 2es vagy 2/A trolival kell menni a vasútállomásig, át kell jönni az aluljárón, majd balra felmenni az aluljáróból és jobbra indulni a Wesselényi utcán és balra az első utca a Varga utca. Az utca vége felé található a 8. szám. Ez egy családi ház, ahol a tolmácsszolgálat irodája is működik. Az utcafronton tábla jelzi az intézmény és a szolgáltatás nevét (Hajdúsági Jelnyelvi és Kommunikációs Központ Közhasznú Egyesület Jelnyelvi Tolmácsszolgálat)
- átszállás trolibuszra- helyi járati autóbuszra:
- a buszvégállomásnál lévő megállóból induló 41, 41Y, 45, 19, 25, 25Y-os buszokkal vagy a, 3, 3A és 4-es trolibuszokkal a Csokonai Színházig kell utazni és ott leszállva el kell indulni szemben, egyenesen a Batthyányi sétáló utcán a rendőr lámpáig. A rendőr lámpán áthaladva, tovább egyenesen haladunk a Varga utcán. Az utca elején a menetirány szerinti bal oldalon található a 8. szám. Ez egy családi ház, ahol a tolmácsszolgálat irodája is működik. Az utcafronton tábla jelzi az intézmény és a szolgáltatás nevét (Hajdúsági Jelnyelvi és Kommunikációs Központ Közhasznú Egyesület Jelnyelvi Tolmácsszolgálat)
- ha autóval érkezik:
A TOLMÁCSSZOLGÁLAT MUNKATÁRSAI
A SZOLGÁLTATÁSBAN DOLGOZÓ MUNKATÁRSAK, A 38/2011. (VI.29.) NEFMI RENDELETE ALAPJÁN, A JELNYELVI TOLMÁCSOK ORSZÁGOS NÉVJEGYZÉKÉBEN SZEREPELNEK, ÉS A NÉVJEGYZÉKEN SZEREPLŐ ADATOK MINDENBEN EGYEZŐEK A SZOLGÁLTATÁSI RENDBEN LEÍRTAKKAL.
ÓNODINÉ BERTÓK TÜNDE
Szakmai vezető-Jelnyelvi tolmács
mobil: 06/70-930-7254 (3G)
levelezési cím: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Skype cím: debrecenitolmacsszolgalat
Tolmácsolás típusai
- bíróság, hatóság, egyéb közhatalmat gyakorló szerv
- közoktatás, szakképzés, felsőoktatás során a tanulói, hallgatói
- jogviszonnyal továbbá, felnőttképzés során a képzéssel összefüggésben végzett tolmácsolás
- egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás
- foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás
- a jogosult választott tisztségének ellátásához igénybe vett személyi
- tolmácsolás
- a jogosult önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi
- tolmácsolás
- nagyobb hallgatóság előtt végzett tolmácsolás
- média tolmácsolás
Tolmácsolási módok :
- - Magyar jelnyelv
Speciális Kommunikációs rendszerek:
- Taktilis jelnyelv
- Jelesített Magyar nyelv
- Ujjábécé
- Daktil tenyérbe jelelés
- Magyar nyelvű beszéd vizualizálása
- Magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
- Tenyérbe írás
- Lorm-ábécé
- Tadoma vibrációs módszer
- Braille-írás
- Braille-írás taktilis formája
Ellátott térség:
- Hajdú-Bihar megye - Debrecen
Kókai Erzsébet
Jelnyelvi tolmács
mobil: 06/70-930-7256 (3G)
skype: debrecenitolmacsszolgalat
Tolmácsolás típusai:
- Bíróság, hatóság vagy egyéb közhatalmat gyakorló szerv eljárása során végzett tolmácsolás
- Közoktatás, szakképzés,felsőoktatás során a tanulói, hallgatói jogviszonnyal továbbá, felnőttképzés során a képzéssel összefüggésben végzett tolmácsolás
- Egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás
- Foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás
- A jogosult választott tisztségének ellátásához igénybe vett személyi tolmácsolás
- A jogosult önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi tolmácsolás
- Nagyobb hallgatóság előtt végzett tolmácsolás
Tolmácsolási módok :
- Magyar jelnyelv
Speciális Kommunikációs rendszerek:
- Jelesített Magyar nyelv
- Taktilis jelnyelv
- Ujjábécé
- Magyar nyelvű beszéd vizualizálása
- Magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
- Tenyérbe írás
Ellátott térség:
- Hajdú-Bihar megye-Debrecen
SIMON ISTVÁNNÉ
Diszpécser-jelnyelvi tolmács
mobil: +36 70/317-3416
Skype cím: simon.istvanne6
levelezési cím: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tolmácsolás típusai:
- bíróság, hatóság vagy egyéb közhatalmat gyakorló szerv eljárása során végzett tolmácsolás
- közoktatás, szakképzés, felsőoktatás során a tanulói, hallgatói jogviszonnyal továbbá, felnőttképzés során a képzéssel összefüggésben végzett tolmácsolás
- egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás
- foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás
- a jogosult választott tisztségének ellátásához igénybe vett személyi tolmácsolás - a jogosult önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi tolmácsolás
- nagyobb hallgatóság előtt végzett tolmácsolás
- média tolmácsolás
Tolmácsolási módok:
- Magyar jelnyelv
- Speciális kommunikációs rendszerek
- taktilis jelnyelv
- jelesített magyar nyelv
- ujjábécé
- daktil tenyérbe jelelés
- magyar nyelvű beszéd vizualizálása
- magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
- tenyérbe írás
- Tadoma vibrációs módszer
Ellátott térség: Hajdú-Bihar megye - Debrecen
Csáki Antal Krisztina
társalgási jelnyelvi tolmács
mobil: 06/70-317-3401
levelezési cím: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Skype cím: debrecenitolmacsszolgalat
Tolmácsolás típusai
Ø Egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás
Ø Foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás
Ø A jogosult választott tisztségének ellátásához igénybe vett személyi
tolmácsolás
Ø A jogosult önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi
tolmácsolás
Tolmácsolási módok :
Ø Magyar jelnyelv
Speciális Kommunikációs rendszerek:
Ø Jelesített Magyar nyelv
Ø Ujjábécé
Ø Magyar nyelvű beszéd vizualizálása
Ø Magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
Ø Tenyérbe írás
Ellátott térség:
- Hajdú-Bihar megye - Debrecen
Szabóné Béke Andrea
jelnyelvi tolmács
mobil: 06/70-317-3409
skype: debrecenitolmacsszolgalat
Tolmácsolás típusai:
Ø Közoktatás, szakképzés, felsőoktatás során a tanulói, hallgatói
jogviszonnyal továbbá, felnőttképzés során a képzéssel összefüggésben végzett tolmácsolás
Ø Egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás
Ø Foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás
Ø A jogosult választott tisztségének ellátásához igénybe vett személyi
tolmácsolás
Ø A jogosult önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi
tolmácsolás
Ø Nagyobb hallgatóság előtt végzett tolmácsolás
Tolmácsolási módok :
- Magyar jelnyelv
Speciális Kommunikációs rendszerek:
- jelesített Magyar nyelv
- taktilis jelnyelv
- ujjábécé
- Magyar nyelvű beszéd vizualizálása
- Magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
- tenyérbe írás
Ellátott térség:
- Hajdú-Bihar megye-Debrecen
PILIS DÓRA
megbízásos jelnyelvi tolmács
mobil: 06/70-317-3409 (3G)
skype: debrecenitolmacsszolgalat
Tolmácsolás típusai:
Ø Közoktatás, szakképzés,felsőoktatás során a tanulói, hallgatói
jogviszonnyal továbbá, felnőttképzés során a képzéssel összefüggésben végzett tolmácsolás
Ø Egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás
Ø Foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás
Ø A jogosult választott tisztségének ellátásához igénybe vett személyi
tolmácsolás
Ø A jogosult önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi
tolmácsolás
Ø Nagyobb hallgatóság előtt végzett tolmácsolás
Tolmácsolási módok :
Ø Magyar jelnyelv
Speciális Kommunikációs rendszerek:
Ø Jelesített Magyar nyelv
Ø Magyar nyelvű beszéd vizualizálása
Ø Magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
Ellátott térség: Hajdú-Bihar megye-Debrecen
Mátyásné Nagy Judit
Megbízásos- jelnyelvi tolmács
mobil: 06/70-317-3409
skype: debrecenitolmacsszolgalat
Tolmácsolás típusai:
Ø Közoktatás, szakképzés,felsőoktatás során a tanulói, hallgatói
jogviszonnyal továbbá, felnőttképzés során a képzéssel összefüggésben végzett tolmácsolás
Ø Egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás
Ø Foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás
Ø A jogosult választott tisztségének ellátásához igénybe vett személyi
tolmácsolás
Ø A jogosult önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi
tolmácsolás
Tolmácsolási módok :
Ø Magyar jelnyelv
Speciális Kommunikációs rendszerek :
Ø Jelesített Magyar nyelv
Ø Ujjábécé
Ø Magyar nyelvű beszéd vizualizálása
Ø Magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
Ø Tenyérbe írás
Ellátott térség: Hajdú-Bihar megye-Debrecen
-
TOLMÁCSOLÁSI TÍPUSOK
Tolmácsolási terület kódja, megnevezése Tolmácsolási terület részletezése bíróság, hatóság vagy egyéb közhatalmat gyakorló szerv eljárása során végzett tolmácsolás - államigazgatási, igazságügyi szervek és az ezekkel kapcsolatos ügyek: bíróság, ügyészség, rendőrség, katonaság, minisztériumok, (minden területi önkormányzat összes hivatala (gyámügy, lakáshivatal, családsegítő, okmányiroda) jegyző, társadalombiztosító, APEH, Nyugdíjbiztosító, Vámhivatal, stb. Ügyvéd, közjegyző területileg illetékes, illetve feladatra szakosodott szerv) , Szabálysértési ügy, közigazgatási hatósági eljárás, közjegyzői okirat készítése. Egyéb közjegyzői eljárások.
közoktatás, szakképzés, felsőoktatás során a tanulói hallgatói, jogviszonnyal összefüggésben végzett tolmácsolás Egyéb közjegyzői eljárások - mindenhol, ahol a siket ügyfél a tanuló: gimnázium, szakközépiskola, szakiskola, szakmunkásképző, főiskola, egyetem, korrepetálások, vizsga előkészítők
felnőttképzés során a képzéssel összefüggésben végzett tolmácsolás - mindenhol, ahol a siket ügyfél képzésen vesz részt: tanfolyamok, továbbképzés, szakképzés, átképzés
egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás - kórház, háziorvosi rendelő, magánklinika, magánrendelő, gyógyszertár
foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás - munkahelyi tolmácsolás, munkahelyi értekezletek, munkahelyi tűz- és munkavédelemi oktatások, munkaügyi hivatali ügyintézések, állásinterjú
a jogosult választott tisztségének ellátásához igénybe vett személyi tolmácsolás - olyan munkahelyi vagy képviselő testületi feladat ellátás során, ahol hallássérült ügyfél vezetői, irányítói vagy képviselői munkakört tölt be - egy adott kliens (pl. Intézmény vezető) kérésére több eset is naponta, esetleg ragaszkodva egy-egy tolmácshoz
a jogosult önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi tolmácsolás - olyan helyek és alkalmak, ahol saját igényei, magánügyei miatt fordul meg az ügyfél: üzletek, utazási iroda, lakógyűlés, szülői értekezlet, vacsorameghívás, szolgáltatások igénybevétele, nagykövetség, légitársaság irodája, stb. (olyan országos szolgáltatók, melyeknek a szolgáltatásait mindenki szükségszerűen igénybe vesz) víz-, gáz-, elektromos művek, vezetékes- és mobiltelefon szolgáltatók, bankok, pénzintézetek, biztosítók, tömegközlekedési vállalatok (MÁV, Volán, BKV, helyi tömegközlekedés.
- jogosult ügyfelek ingyenes és egyéni jogsegély szolgálati szolgáltatás igénybevétele során
- az irodai esetek, amikor ügyintézés történik, illetve amikor nincs 3. fél jelen (kivétel a telefonon történő ügyintézés) hanem a tolmács, diszpécser, ügyintéző kommunikál az ügyféllel
- sport és szabadidős tevékenységek (egyéni és csoportos kirándulások)
- egyházi események (istentisztelet, keresztelő, esküvő, temetés) , más egyházi rendezvények (tábor, találkozó)
- jogosult ügyfelek egyéni rehabilitációs szolgáltatásban való részvétele során
nagyobb hallgatóság előtt végzett tolmácsolás - színházi előadás, próba vagy felkészülés az előadásra
- konferenciák, értekezletek, rendezvények
média tolmácsolás - televízió, rádió, film, interjúk, stb.
-
TOLMÁCSOLÁSI MÓDOK
Siket emberek számára:
- magyar jelnyelv
- magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
Speciális kommunikációs rendszerek
Siketvak személyek számára:
/ kiknek látás- és hallássérülése egyidejűleg fennáll, és ezért csak speciális módszerekkel kommunikálnak /
- taktilis jelnyelv
- ujjábécé
- daktil tenyérbe jelelés
- tenyérbe írás
- Lorm-ábécé
- Braille-írás
- Braille-írás taktilis formája
- Tadoma vibrációs módszer
Nagyothalló emberek számára:
/ szájról olvasás, vagy jelesített beszélt nyelv /
- jelesített magyar nyelv
- magyar nyelvű beszéd vizualizálása
- magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
Beszédfogyatékosok, ill. beszédszervi sérült emberek számára:
/ veleszületett vagy szerzett idegrendszeri működési zavarok és környezeti hatások következtében, vagy a beszédszervek sérülése következtében jelentős mértékű a beszédbeli akadályozottság esetében egyénenként, szükség esetén több csatorna együttes alkalmazása /
- magyar nyelvű beszéd vizualizálása
- magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
Augmentatív és alternatív kommunikációt igénylő személyek számára:
/ ahol nem pótolható a hiányzó vagy súlyosan károsodott beszéd, kiegészítjük a meglévő kommunikációs módokat, és még a valódi beszédképtelenség eseteiben is az emberi érzelmeket, gondolatokat tesszük kifejezővé /
- magyar nyelvű beszéd vizualizálása (pantomim, testbeszéd, mimika stb.)
- magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása (rajzolás, írás stb.)
-
TÉRÍTÉSMENTES ÉS KÖLTSÉGTÉRÍTÉSES JELNYELVI TOLMÁCSSZOLGÁLTATÁS IGÉNYBEVÉTELÉNEK TÖRVÉNYI HÁTTERE
Az Országgyűlés 2009. november 9-i ülésnapján fogadta el a 2009. évi CXXV. Törvényt a magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról. E törvény célja a magyar jelnyelv nyelvi státuszának elismerése, továbbá annak biztosítása, hogy a hallássérült és siketvak személyek a magyar jelnyelvet, illetve a speciális kommunikációs rendszereket használhassák és az állam által finanszírozott (ingyenes) jelnyelvi tolmácsszolgáltatást igénybe vehessék.
Jtv. 2. §
hallássérült személy:
olyan siket vagy nagyothalló személy, aki kommunikációja során a magyar jelnyelvet vagy valamely speciális kommunikációs rendszert használja.siketvak személy:
olyan egyidejűleg hallás- és látássérült személy, aki kommunikációja során speciális kommunikációs rendszert használ.Jtv. 3. § (1)
A Magyar Köztársaság a magyar jelnyelvet önálló, természetes nyelvnek ismeri el.
(2) A magyar jelnyelvet használó személyek közösségét mint nyelvi kisebbséget megilleti a magyar jelnyelv használatának, fejlesztésének és megőrzésének, a siketkultúra ápolásának, gyarapításának és átörökítésének joga.
A Jelnyelvi törvény 2011. január 01.-én hatályba lépett rendelkezései alapján:
Jtv. 4. § (1) Térítésmentes jelnyelvi tolmácsszolgáltatást olyan magyar állampolgársággal, vagy a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező, valamint bevándorolt és letelepedett hallássérült, illetve siketvak személy vehet igénybe,
- aki magasabb összegű családi pótlékban részesül, vagy
- aki fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
- akinek hallássérülése legalább az egyik fülön meghaladja a 60 dB-t, vagy mindkét fülön a 40 dB-t, vagy
- akinek fogyatékossága - a BNO-10-es osztályozása szerint - egyidejűleg a H54-es és a H90-es csoportba tartozik
(2) A térítésmentes jelnyelvi tolmácsszolgáltatás
- az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott esetben az ellátást megállapító határozat
- az (1) bekezdés c) és d) pontjában meghatározott esetben szakorvosi igazolás, illetve szakorvos által kiadott audiogram bemutatásával vehető igénybe
A 62/2011. (XI. 10.) NEFMI (Vhr.) rendelet, a jelnyelvi tolmácsszolgálatok működésének és a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás igénybevételének feltételei.
A térítésmentes jelnyelvi tolmácsszolgáltatásra jogosító, a Jtv. 4. § (2) bekezdése szerinti okiratot vagy igazolást, az annak alapján elsőként igénybe vett térítésmentes jelnyelvi tolmácsolás megkezdése előtt kell bemutatni a szakmai vezető jelnyelvi tolmácsnak. (62/2011. (XI. 10.) NEFMI 39. § (1) bekezdés Vhr.)
A térítésmentes jelnyelvi tolmácsszolgáltatás a bemutatott okirat, igazolás érvényességi idején belül minden további esetben a személyazonosság igazolására alkalmas okirat bemutatásával vehető igénybe. (Vhr. 39. § (5) bekezdés)
A térítésmentes jelnyelvi tolmácsolási esetről a módszertani központ által rendszeresített munkalapot kell kiállítani, amelyen a tolmácsolás megtörténtét, a tolmácsolás időtartamát az igénybe vevő, a tolmácsolást végző jelnyelvi tolmács, és - 60 percet meghaladó össz tolmácsolási időtartam esetén - a tolmácsolási helyzetben részt vevő, jelenlévő harmadik fél képviselője is aláírásával igazolja. A munkalapon fel kell tüntetni továbbá, hogy a tolmácsolás az igénybevevő mely órakeretének terhére történt. (Vhr. 43. §)
Jtv. 10. § (1) A térítésmentes jelnyelvi tolmácsszolgáltatáshoz, valamint a jelnyelvi tolmácsszolgálatok működéséhez szükséges forrást a mindenkori költségvetési törvény tartalmazza.
A Jtv-ben nem szabályozott esetekben a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás térítés ellenében vehető igénybe.
ÉVES, TÉRÍTÉSMENTESEN IGÉNYBE VEHETŐ TOLMÁCSOLÁSI ÓRAKERET
A 62/2011. (XI. 10.) NEFMI (Vhr.) rendelet, 2012. január 01.-én lépett hatályba, melynek alkalmazása 2012. június 01-től történik a 21281 kódjelű pályázati kiírásnak megfelelően a naptári évnek arányosítva!
A térítésmentes jelnyelvi tolmácsszolgáltatást a jogosult ügyfelek:
- 5. § (1) Az állam által biztosított térítésmentes jelnyelvi tolmácsszolgáltatás időkerete évi 36 000 óra, személyenként legfeljebb évi 120 óra
- (2)Az (1) bekezdés szerinti éves személyenkénti időkereten felül az állam
- a tanuló jogviszonnyal összefüggésben a gimnáziumban, szakközépiskolában, illetve szakiskolában tanulói jogviszonyban álló személy részére tanévenként 120 óra
- a hallgatói jogviszonnyal összefüggésben a felsőoktatási hallgatói jogviszonyban álló személy részére szemeszterenként 60 óra
- a képzéssel összefüggésben a felnőttképzésben részt vevő személy részére képzésenként a képzés óraszáma 20 százalékának megfelelő mértékű térítésmentes jelnyelvi tolmácsszolgáltatást biztosít
A TÉRÍTÉSMENTES JELNYELVI TOLMÁCSSZOLGÁLTATÁS SZEMÉLYENKÉNTI ÓRAKERET NYILVÁNTARTÁSA ÉS ELSZÁMOLÁSA:
- a tolmácsszolgálat által nyújtott jelnyelvi tolmácsszolgáltatás minden megkezdett 15 perce egy feladategységnyi idő, mely az általános (120 óra) , valamint a személyenkénti időkereten felüli időből (pl.: 60 óra) kerül levonásra a teljesített feladategységnyi időnek megfelelően.
- ha az igénybe vevőnek
- az általános órakeretéből, vagy
- tanulói jogviszonnyal, hallgatói jogviszonnyal, illetve felnőttképzésben való részvétellel összefüggésben történő igénybevétel esetén az adott tolmácsolás kapcsán felhasználható speciális órakeretéből még rendelkezésre álló idő 10 óra, vagy az órakeret kimerült, erre a tolmácsszolgálat munkatársa a tolmácsolás megkezdése előtt írásban felhívja a figyelmét
- ha az igénybe vevő általános órakerete a tolmácsolási helyzet közben merül ki, és az adott tolmácsolás kapcsán felhasználható speciális órakeretéből még valamennyi idő rendelkezésre áll, választása szerint a tolmácsolást ezen órakeret terhére veheti igénybe
Amennyiben a térítésmentes órakeretet felhasználta, a jelnyelvi tolmácsolás a továbbiakban térítés ellenében vehető igénybe. Erről az igénybe vevőt legkésőbb az órakeret kimerülésekor tájékoztatni kell.
A térítési kötelezettség a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás minden megkezdett 15 perce 1.500.-Ft Áfa mentesen, a szolgáltatás által kiállított számla ellenében, melyet a szolgáltatás házipénztárába kell befizetni a tolmácsszolgáltatás végeztével.
TÉRÍTÉSMENTESEN IGÉNYBE VEHETŐ TOLMÁCSOLÁSI HELYZETEK, ESETEK:
- a jogosult önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi tolmácsolás:
- olyan helyek és alkalmak, ahol saját igényei, magánügyei miatt fordul meg az ügyfél: üzletek, utazási iroda, lakógyűlés, szülői értekezlet, óvodai nevelés, szolgáltatások igénybevétele, nagykövetség, légitársaság irodája, stb. (olyan országos szolgáltatók, melyeknek a szolgáltatásait mindenki szükségszerűen igénybe vesz) víz-, gáz-, áram, vezetékes- és mobiltelefon szolgáltatók, bankok, pénzintézetek, biztosítók, MÁV, Volán, BKV, helyi tömegközlekedés
- ügyfelek ingyenes és egyéni jogsegély szolgálati szolgáltatás igénybevétele
- az irodai esetek, amikor ügyintézés történik, illetve amikor nincs 3. fél jelen (pl.: telefonon történő ügyintézés, tolmács, diszpécser, ügyintéző kommunikál az ügyféllel)
- sport és szabadidős tevékenységek (egyéni)
- egyházi események egyéni(istentisztelet, keresztelő, esküvő, temetés) , más egyházi rendezvények (tábor, találkozó)
- jogosult ügyfelek egyéni rehabilitációs szolgáltatásban való részvétele során
- ügyvéd és egyéb közjegyzői eljárások, közjegyzői okirat készítése
- közoktatás, szakképzés, felsőoktatás során a tanulói, hallgatói jogviszonnyal összefüggésben végzett tolmácsolás:
- közoktatásban történő óvodai nevelés, iskolai nevelés és oktatás, középiskolai oktatás, tanulói jogviszonnyal összefüggésben a gimnáziumban, szakközépiskolában, illetve szakiskolában tanulói jogviszonnyal továbbá a felsőfokú képzés során hallgatói jogviszonnyal összefüggésben álló személy részére - esti vagy levelező képzésben egyaránt igényelhető a térítésmentes tolmácsszolgáltatás. (vizsgáztatás során nem)
- felnőttképzés során a képzéssel összefüggésben végzett tolmácsolás:
- mindenhol, ahol a jogosult ügyfél képzésen vesz részt: tanfolyamok (pl.: KRESZ stb.) továbbképzés (szakmai továbbképzés) , szakképzés (pl.: ECDL) , átképzés, - vizsgáztatás során nem, hanem egyéb, nem a közoktatási rendszerbe tartozó tanfolyamon vagy továbbképzésen amennyiben a jogosult ügyfél kéri (egyéni megrendelés alapján)
- egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás:
- kizárólag magánrendelésen, vagy magánklinikán
- foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás:
- kizárólag nem akkreditált foglalkoztatónál történő tolmácsolás, amennyiben azt a siket ügyfél kéri, valamint állásinterjú során.
- nagyobb hallgatóság előtt végzett tolmácsolás során:
- sportrendezvényen vagy kulturális rendezvényen történő (színház) egyéni részvétel
- üzleti vagy szakmai rendezvényen való egyéni részvétel
- média tolmácsolás során:
- televízió, rádió, film, interjúk kizárólag egyéni igény alapján
-
KÖLTSÉGTÉRÍTÉSES TOLMÁCSOLÁSI ESETEK
A 2011. január 01.-én életbe lépett Jelnyelvi törvény alapján:
Amennyiben a tolmácsolást halló ügyfél vagy intézmény rendeli meg, illetve ha a kapcsolat létrejöttében a halló fél vagy az intézmény érdekelt haszonszerzés céljából. Továbbá azok a tolmácsolási esetek, amelyekben a halló félt vagy intézményt jogszabály kötelezi.
Jtv. 2 . § -e) közszolgáltatási tevékenység: a hatósági, kormányzati és minden egyéb közigazgatási, valamint igazságszolgáltatási tevékenység, továbbá az Országgyűlés, az Országgyűlésnek beszámolással tartozó szervek, az Alkotmánybíróság, az országgyűlési biztosok, az ügyészség, a honvédelmi és rendvédelmi szervek által hatáskörük gyakorlása során kifejtett tevékenység, valamint a társadalombiztosítás által finanszírozott egészségügyi szolgáltatás.
Jtv. 5. § (1) Ha a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás igénybevétele
- a közigazgatási hatósági eljárás kivételével a Jtv. 2. § e) pontja szerinti közszolgáltatási tevékenység, vagy
- a felnőttképzési tevékenység során szervezett vizsgák kivételével a Jtv. 10. § (4) bekezdése szerinti oktatás, képzés kapcsán szervezett szóbeli vizsgák során történik, az egy feladategységre jutó díj mértéke a kötelező legkisebb munkabér 2%-a
(2) A közigazgatási hatósági eljárás során végzett jelnyelvi tolmácsszolgáltatás díjazása tekintetében a közigazgatási hatósági eljárásban közreműködő jelnyelvi tolmácsok díjazásának szabályairól szóló miniszteri rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
Jtv.10. § (3) Közszolgáltatási tevékenység esetén a jelnyelvi tolmácsolás költségét a tevékenységet végző, illetve a szolgáltatást nyújtó szerv, szervezet vagy intézmény viseli.
KÖLTSÉGTÉRÍTÉS ELLENÉBEN VÉGEZHETŐ TOLMÁCSOLÁSI HELYZETEK, ESETEK:
- bíróság, hatóság vagy egyéb közhatalmat gyakorló szerv eljárása során végzett tolmácsolás:
- államigazgatás (minden területi önkormányzat összes hivatala, gyámügy, lakásügy családsegítő, okmányiroda stb.) jegyző társadalombiztosító, APEH, Nyugdíjbiztosító, Vámhivatal, stb. illetve feladatra szakosodott szerv) , Szabálysértési ügy, közigazgatási hatósági eljárás
- büntetőeljárás, szabálysértési eljárás, polgári peres eljárás, munkaügyi per, ügyészségi eljárás, rendőrségi eljárások és közigazgatási eljárás során történő tolmácsolás, ha a tolmácsot hivatalos szerv rendeli ki, a közigazgatási hatósági eljárásban közreműködő jelnyelvi tolmácsok díjazásáról szóló - a 42/2009.(IX.15) IRM sz. rendelet az irányadó
- közoktatás, szakképzés, felsőoktatás során a tanulói hallgatói, jogviszonnyal összefüggésben végzett tolmácsolás:
- szakmai vizsgáztatás szóbeli feleletnél illetve a felsőoktatásban történő szóbeli vizsgáztatás során a 29/2002.OM rendelet alapján
- felnőttképzés során a képzéssel összefüggésben végzett tolmácsolás:
- tanfolyamok, szakképzések, amennyiben a képzőintézmény rendeli meg (egy vagy egynél több kommunikációban akadályozott, hallássérült vagy siketvak személyek részére)
- egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás során:
- kórház, háziorvosi rendelő, rendelőintézet, szakorvosi ellátások
- foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás során:
- akkreditált, kiemelt és védett foglalkoztatónál, munkavégzéssel kapcsolatos tolmácsolások
- a jogosult (hallássérült vagy siketvak személy) választott tisztségének ellátásához igénybe vett személyi tolmácsolás során:
- (egy adott személynek (pl. Intézmény vezető) kérésére több eset is naponta, esetleg ragaszkodva egy-egy tolmácshoz)
- a jogosult(hallássérült vagy siketvak személy) önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi tolmácsolás során:
- Lakodalom (éjszakai rendezvény)
- Vállalkozói tevékenységgel kapcsolatos továbbképzések
- Egyéb speciális esetek (pl. több napos egyéni vagy csoportos kirándulás, termékbemutatók, hétvégi vagy több napos rendezvények stb.)
-
Amennyiben a jogosult ügyfél a térítésmentes órakeretet felhasználta, a jelnyelvi tolmácsolás térítés ellenében vehető igénybe.
- nagyobb hallgatóság előtt végzett tolmácsolás:
- konferenciatolmácsolás (amennyiben a konferencia szervezője a megrendelő)
- rendezvény (üzleti vagy szakmai rendezvény, a szervező a megrendelő)
- szabadidő, kulturális tevékenység (sportrendezvény vagy kulturális rendezvény ahol a szervező a megrendelő)
- színházi tolmácsolás (amennyiben siket csoport számára történik a megrendelés)
- egyházi tolmácsolás (egyházi eseményeken több siket résztvevő számára)
- média tolmácsolás:
- televízió, rádió, film, interjúk
KÖLTSÉGTÉRÍTÉS ELSZÁMOLÁSÁNAK DÍJA, MÓDJA ÉS HATÁRIDEJE:
- a tolmácsszolgálat által nyújtott jelnyelvi tolmácsszolgáltatás minden megkezdett 15 perce egy feladategységnyi idő, melynek díja 1.500.-Ft/ 15 perc, azaz óránként 6.000.-Ft
- a feladategységnyi díjazástól eltérő díjazás is alkalmazható, egyéni szóbeli illetve megállapodási szerződések alapján, melynek összege 4.500 - 6.000, - Ft között lehetséges
- A tolmácsolás teljesítéséről minden esetben munkalapot állítunk ki, (ami egyben pénzügyi alapbizonylat) melyet a szolgáltatás elvégzését követően a megrendelő aláírásával igazol. A leigazolt munkalap alapján szolgáltatásunk készpénzfizetéses vagy átutalásos számlát állít ki és rendelkezésre bocsájtja/megküldi azt kiegyenlítés céljából a megrendelőnek. A számla kiegyenlítésére a megrendelőnek átutalással 30 nap, áll rendelkezésére, készpénz fizetés esetén azonnal ki kell egyenlítenie a helyszínen vagy a szolgáltatás házipénztárban, melyet a szolgáltatást végző jelnyelvi tolmács vagy a szakmai vezető vehet át.
- Az igazgatási és rendészeti miniszter ágazati irányítása alá tartozó közigazgatási hatósági eljárásokban közreműködő tolmácsok, jelnyelvi tolmácsok díjazásáról szóló, Igazgatási és rendészeti miniszter 42/2009.(IX.15) IRM rendelete az irányadó: 6.000.Ft/ óra
- Rendőrség, Bíróság, Ügyészség, Katasztrófavédelem, Áldozatsegítő szolgálat stb.
- Tanulmányok folytatása esetén, figyelembe véve a 79/2006.(IV.05.) Kormányrendelet 18. § d)pontját:
- Középiskola, felsőfokú intézmény, oktatás, egyéb tanfolyam és továbbképzések során közreműködő jelnyelvi tolmácsok óradíjazása történhet egyéni szóbeli illetve megállapodási szerződések alapján. (4.500-6000.Ft között)
- A 2011. január 01.-én életbelépett Jelnyelvi törvény alapján:
Jtv. 10. § (3) Közszolgáltatási tevékenység esetén a jelnyelvi tolmácsolás költségét tevékenységet végző, illetve a szolgáltatást nyújtó szerv, szervezet vagy intézmény viseli.
- Közfeladatot ellátó intézmények (Kormányhivatal, önkormányzatok, APEH, MÁK, NYUFIG, családsegítők, nevelési tanácsadás, gyámügy stb.)
- Kórházak és egészségügyi intézmények, egészségügyi ellátások (házi orvosi vizsgálat, gyermekszülés, szakvizsgálatok stb.)
Igazgatási és rendészeti miniszter 42/2009.(IX.15) IRM rendelete az irányadó: 6.000.Ft/ óra, amitől egyéni megállapodási szerződés alapján el lehet térni.
- A 2011. január 01.-én életbelépett Jelnyelvi törvény 7. § alapján:
-
Jtv. 7. § (4) Az e törvényben nem szabályozott esetekben a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás térítés ellenében vehető igénybe.
- rendezvény, konferencia, média, színház, egyházi tolmácsolási területek esetén a térítési díjak megállapodás alapján is kerülhetnek elszámolásra, itt az irányadó nettó óradíj 4.500 - 6.000, - Ft között lehetnek, szintén egyéni szóbeli illetve megállapodási szerződések alapján.
- Egyéb esetek:
- Hallássérült ügyfeleink részére térítésköteles jelnyelvi szolgáltatás esetén, mely estekről a 2009. évi CXXV. Jtv. nem rendelkezik, a térítési díjak megállapodás alapján kerülnek elszámolásra, az irányadó bruttó óradíj 4.500- 6.000, - Ft között lehetnek, szintén egyéni szóbeli, illetve megállapodási szerződések alapján 15 perces feladategységnyi időre levetítve.
- Utazási költség térítés
- A Jelnyelvi Tolmácsszolgálat jelnyelvi tolmácsának, tolmácsolási helyszínre történő utazási költségeit (tömegközlekedés és/vagy saját gépkocsi használat, esetleges szállás) a megrendelőnek kell kifizetnie a jogszabályokban előírt módon előzetes egyeztetés és megállapodás alapján.
-
ÜGYFÉLFOGADÁSI ÉS KÉSZENLÉTI NYITVATARTÁSI IDŐ
NYITVA TARTÁSI ÉS ÜGYFÉLFOGADÁSI IDŐ:
hétfő 8:00 - 14:00 kedd 8:00 - 14:00 szerda 8:00 - 14:00 csütörtök 8:00 - 14:00 péntek 8:00 - 12:00 szombat zárva vasárnap zárva KÉSZENLÉTI IDŐ:
hétfő 00:00 - 08:00 08:00 - 14:00 14:00 - 24:00 kedd 00:00 - 08:00 08:00 - 14:00 14:00 - 24:00 szerda 00:00 - 08:00 08:00 - 14:00 14:00 - 24:00 csütörtök 00:00 - 08:00 08:00 - 14:00 14:00 - 24:00 péntek 00:00 - 08:00 08:00 - 12:00 12:00 - 24:00 szombat 00:00 - 24:00 vasárnap 00:00 - 24:00
KÉSZENLÉTI BEOSZTÁS:A szakmai vezető készíti el havonta a készenléti beosztást, és az ügyeletre beosztott jelnyelvi tolmácson keresztül érhető el készenléti időben a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás.
A tolmácsszolgálat éjjel-nappal, hétvégén, ünnepnapokon is hívható sms és 3G (videó telefon) fogadására is alkalmas mobilszámon:
+36 70/317-3409
A készenlétre beosztott kolléga minden esetben értesíti a szakmai vezetőt, mivel ő jogosult dönteni a kirendelt tolmács személyéről. Amennyiben a szakmai vezető nem elérhető, akkor a készenlétre beosztott személy dönt a munkát ellátó jelnyelvi tolmács személyéről. Amennyiben azonnali intézkedésre kényszerül a készenlétre beosztott jelnyelvi tolmács (pl. súlyos baleset, váratlan helyzetek…) , akkor azt, köteles minden értesítés nélkül ellátni, azaz a tolmácsolási helyszínre haladéktalanul elindulni és elvégezni a tolmácsolási feladatot.
Készenléti időben csak sürgős eseteket tudunk ellátni!!!!
Baleset, sürgős orvosi vagy kórházi eset, tűzeset, haláleset, katasztrófa helyzet, vészhelyzet, bűncselekmény.
-
A JELNYELVI TOLMÁCSSZOLGÁLTATÁS MEGRENDELÉSÉNEK, MÓDJA, MENETE
- Jogosult ügyfelek egyéni megrendelése
Egyéni megrendelőnek tekintjük azon személyeket és hozzátartozóit vagy segítőik megrendeléseit, akik a jogosult ügyfél számára rendelnek jelnyelvi tolmácsot.
A megrendelés a teljesítés időpontját megelőzően legalább 3 nappal történhet:
- levélben - HJKE JTSZ 4024 Debrecen, Varga u. 8. - a levélben érkező megrendeléseknél figyelni kell arra, hogy a tolmácsolási eset napját megelőzően legalább 48 órával érkezzen meg a levél
- személyesen - az ügyfélfogadási időben az irodában
- vezetékes telefonon - nyitvatartási időben - nyitva tartáson túl üzenetrögzítő fogadja a megrendelést, melyre másnap munkakezdéskor tudunk válaszolni
- faxon - éjjel-nappal - a nyitvatartási időn túl érkező megrendeléseket a következő munkanapon tudjuk érvényessé nyilvánítani
- sms-en +36 70/317-3409 - nyitvatartási időben
- mobiltelefonon, +36 70/317-3409 - nyitvatartási időben
- e-mailben - Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. - fontos a hét végén, e-mailben érkező megrendeléseket a nyitvatartási időben tudjuk érvényessé nyilvánítani
- skype-on: debrecenitolmacsszolgalat - csak ügyfélfogadási időben
- msn-en: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. - csak ügyfélfogadási időben
- msn + webkamera: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. - ügyfélfogadási időben
Sürgős esetben (közúti- és egyéb balesetek, életveszélyes helyzetek, vészhelyzet, mentők, rendőrség, tűzoltóság, kórház...) a szolgáltatás, a megrendeléstől számított 2 órán belül biztosít tolmácsot az ügyfél részére. Ezekben az esetekben a készenlétet ellátó munkatárs gondoskodik elérhető tolmács kirendeléséről, a megrendeléstől számított fél órán belül.
Egyéni megrendelés (jogosult ügyfél) esetén a megrendelőnek az alábbi adatokat kell megadni, melyek munkalapon kerülnek rögzítésre:
- megrendelő neve, elérhetősége -( minden esetben kötelező megadni)
- az ellátandó ügyfél neve, elérhetősége (lakcím, telefonszám, esetleg e-mail és/vagy msn elérhetőség) - kötelező megadni
- tolmácsolás helyszíne - kötelező megadni
- tolmácsolás ideje (év, hónap, nap, tolmácsolás kezdete (óra, perc) ) - kötelező megadni
- a jogosult ügyfélnek a megrendelés pillanatában nyilatkoznia kell, hogy az állam által számára biztosított térítésmentes tolmácsolási órakeretek közül melyikre kéri elszámolni a tolmácsolási esetet. - Ezt rögzíteni kell a munkalapon.
- tolmácsolás időtartama (várhatóan mennyi ideig tart a tolmácsolás) - kötelező megadni
- tolmácsolás típusa, témája - kötelező megadni
- találkozás helye, ideje - kötelező megadni
- igényelt tolmács személye - nem kötelező, de ha van ilyen személy, ajánlott megadni
A megrendelést a diszpécser az AVENNA nyilvántartó rendszerbe azonnal rögzíti, majd, válasz üzenetet küld 3 órán belül visszaigazolásként azon a csatornán, melyen a megrendelés érkezett/vagy amely csatornán kérik, a megrendelés adataival (pontos dátum, helyszín, találkozás hely megnevezésével, a kirendelt tolmács neve) , valamint tájékoztatást ad a megrendelés lemondásának módjairól, a megrendelés adataiban történő változás bejelentési módjairól, és kötelezettségéről. Amennyiben a megrendelésben közölt adatok nem elegendőek vagy nem megfelelően értelmezhetőek, a tolmácsszolgálat további kérdéseket tehet fel azon a csatornán, melyen a megrendelés érkezett.
A tolmácskirendelés során a szabad tolmács választás jogát alapelvként kezeljük, igyekszünk minden esetben figyelembe venni. Amennyiben az ügyfél által választott jelnyelvi tolmács nem áll rendelkezésre (pl. szabadságon van vagy a kívánt időben már foglalt vagy a jelnyelvi tolmács nem alkalmas a feladat ellátására) a szakmai vezető jogosult dönteni a kirendelt tolmács személyéről, melyről tájékoztatja az ügyfelet. Ha a kirendelt tolmács személyét az ügyfél nem fogadja el, akkor egy másik időpontban van lehetőség kérni azt a tolmácsot, akihez ragaszkodik.
Váratlan vagy sürgős megrendelések esetén a tolmács(ok) személyéről a szakmai vezető jogosult dönteni, nincs lehetőség választani.
Az érkező megrendeléseket a diszpécser minden esetben egyezteti a szakmai vezetővel ezt követően a jelnyelvi tolmács munkatársakkal.
- Intézményi megrendelők
Intézményi megrendelőnek tekintjük azokat a megrendelőket, akik ügyfeleik részére rendelnek jelnyelvi tolmácso(ka) t (térítéses tolmácsolási esetek) . Egész napos, illetve több napos tolmácsolási feladat ellátása esetén a megrendelés a teljesítés időpontját megelőzően legalább egy héttel előbb történjen:
- levélben - HJKE - JTSZ 4024 Debrecen, Varga u. 8.
- személyesen - az ügyfélfogadási időben az irodában (4024 Debrecen, Varga u. 8.)
- vezetékes telefonon - nyitvatartási időben (+36 52/785-910)
- faxon - éjjel-nappal (+36 52/785-910) - a nyitvatartási időn túl érkező megrendeléseket a következő munkanapon tudjuk érvényessé nyilvánítani
- mobiltelefonon +36 70/317-3409
- e-mailben a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen - a nyitvatartási időn túl érkező e-mail megrendeléseket a következő munkanapon tudjuk érvényessé nyilvánítani és visszaigazolni
- skype-on: debrecenitolmacsszolgalat - csak ügyfélfogadási időben
Intézményi megrendelés esetén a megrendelőnek az alábbi adatokat kell megadni, melyek munkalapon kerülnek rögzítésre:
- megrendelő intézmény neve, elérhetősége
- a kapcsolattartó neve, elérhetőségei
- az ellátandó hallássérült ügyfelek várható száma, hallásállapotuk (siket, nagyothalló, siketvak, halmozott fogyatékos, ill. többféle hallásállapot)
- tolmácsolás helyszíne (helység, utca név, házszám stb.)
- tolmácsolás ideje (év, hónap, nap, tolmácsolás kezdete (óra, perc) )
- tolmácsolás időtartama (várhatóan mennyi ideig tart a tolmácsolás)
- tolmácsolás típusa, témája (milyen ügyben)
- kifizetés módja, számlázási címe, számlaszáma, számla postázási címe
Intézményi megrendelés esetén - ahol szükséges, ott külön - szerződéskötésre kerül sor, melyben az adott tolmácsolási feladatra vonatkozó fenti ismérveket, (lásd: Szolgáltatási rend 6. pontja) térítési díjat, fizetési határidőt és egyéb, a tolmácsolási esettel kapcsolatos megállapodásokat rögzíteni kell.
Egyéb esetben a teljesítést követő 15 napon belül kerül kiszámlázásra, a fizetési mód megjelölésével (készpénzes vagy átutalásos teljesítés történik) . Az intézmény a számlát 30 napon belül köteles kiegyenlíteni.
Amennyiben az intézmény a számlát a fizetési határidőn belül nem egyenlíti ki és azt az írásbeli fizetési felszólításra sem teljesíti, úgy követelésünket azonnali beszedés (inkasszó) benyújtásával, érvényesítjük.
- Jogosult ügyfelek egyéni megrendelése
-
A MEGRENDELÉSEK LEMONDÁSÁNAK MÓDJA ÉS HATÁRIDEJE
Megrendelést legalább 24 órával a tolmácsolás megkezdése előtt le kell mondani. Hirtelen bekövetkező esemény esetén (baleset, betegség, stb.) a megrendelés lemondására legkésőbb a tolmácsolás megkezdése előtt 3 órával van lehetőség.
Amennyiben a megrendelő nem él a lemondással és a jelnyelvi tolmács megjelenik a megrendelt helyszínen, de szolgáltatásra nem kerül sor, ennek következtében a szolgáltatás meghiúsulásával felmerült költségek a megrendelőt terhelik, melyet köteles az alább leírtak szerint megfizetni. Abban az esetben, ha az ügyfél a megadott időben nem jelenik meg a tolmácsolás helyszínén, a kirendelt jelnyelvi tolmács maximum 15 percig várakozik, ezt követően elhagyhatja a helyszínt, ha nem kap az ügyféltől semmilyen értesítést. Ebben az esetben a megrendelést az ügyfél hibájából meghiúsultnak kell tekinteni.
Fontos tudni!
A meghiúsult tolmács megrendelés esetén a várakozási idő az ügyfél, évi 120 óra ingyenes órakeretéből levonásra kerül. A lemondás, értesítés, változás bejelentése történhet személyesen, telefonon, faxon, e-mailben, MSN-en, SMS-en, valamint Wiber és WhatsApp elérhetőségeken keresztül.
A jelnyelvi tolmács, a meghiúsult tolmácsolást jelenti a szakmai vezetőnek, valamint a diszpécsernek. A munkalapot a szakmai vezető leigazolja, majd a tényt a munkalapon rögzíti és ha szükséges alkalmazza a térítési kötelezettséget a megrendelő felé. (lásd. Szolgáltatási rend 10. pont 1 bekezdése)
A megrendelés lemondásának igazolása, elmulasztása indokolatlan esetben pénzügyi szankciót von maga után.
Ezért a megrendelőnek (ügyfél) , legkésőbb a tolmácsolási eset előtt 3 órával le kell mondania a megrendelést, ha ezt elmulasztotta, és hivatalosan ( idézés, betegség, közlekedési akadályok stb.) írásban nem tudja igazolni az okát, a Szolgáltatási Rend 10. pont 1 bekezdése alapján térítési díjat számlázunk ki a meghiúsult szolgáltatás miatt, ami, 15 napon belül az ügyfél (megrendelő) részére számlázásra kerül. A számlát az ügyfél (megrendelő) , postai úton ajánlott küldeményként kapja meg, melyet a szolgáltatásban nyitvatartási idő alatt személyesen befizetheti bevételi pénztárbizonylat ellenében, illetve postai pénzesutalványon, vagy kérésére banki átutalással 15 naptári napon belül. A meghiúsult szolgáltatásról kérés esetén készpénzfizetési számlát is kiállítunk.
-
A JELNYELVI TOLMÁCSSZOLGÁLTATÁS A MEGRENDELŐNEK FELRÓHATÓ OKBÓL TÖRTÉNŐ MEGHIÚSULÁSÁNAK KÖVETKEZMÉNYEI, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A MEGRENDELÉS KÉSEDELMES LEMONDÁSÁRA
- Jogosult (hallássérült) ügyfél esetében 1.500.-Ft/ feladategységnyi idő, azaz 15 perc.
- Intézmények esetében a mindenkori óradíj, óránként (ami jelen esetben 6.000.-Ft/ó)
A megrendelő minden esetben haladéktalanul köteles bejelenteni, ha a tolmácsolás adataiban (pl. helyszín-, időpont-, tolmácsolási típus-, téma- változás, stb.) változás történik. Ennek elmulasztása következtében felmerült félreértések és költségek viselése kizárólag a megrendelőt terhelik.
-
A JELNYELVI TOLMÁCSSZOLGÁLTATÁSSAL ÉS A JELNYELVI TOLMÁCSOKKAL KAPCSOLATOS ÉSZREVÉTELEK, PANASZOK BEFOGADÁSÁNAK ÉS KEZELÉSÉNEK RENDJE
A szolgálat működése felett a felügyeletet a HJK Egyesület elnöksége gyakorolja. A panaszt a szolgálat elnökségének írásban kell benyújtani. A szolgálathoz beérkezett panaszt az elnökség kivizsgálja, és a panasz alapján, a feleket is meghallgatja.
- A beérkezett panaszra írásban kell válaszolni, melynek tartalmaznia kell a foganatosított intézkedéseket. Amennyiben a panaszt benyújtó a válasszal nem ért egyet, az egyesület elnökétől kérhet eljárást, ebben az esetben ad hoc bizottságot kell felállítani - melynek tagjai közül legalább egynek más megyében dolgozó tolmácsnak, továbbá a JOSZ etikai bizottságának egy tagjának kell lennie, melynek feladata a panasz további kivizsgálása.
- A panaszokat, kivizsgáljuk, szükség esetén továbbítjuk a SINOSZ elnökének, a JOSZ etikai bizottsága, valamint az MJP felé és a kivizsgálás, illetve az intézkedések eredményéről minden esetben írásban tájékoztatjuk.
-
A TOLMÁCSSZOLGÁLAT FENNTARTÓJÁNAK MEGNEVEZÉSE, SZÉKHELYE, VALAMINT A KÉPVISELETÉRE JOGOSULT SZEMÉLY NEVE ÉS ELÉRHETŐSÉGE.
Hajdúsági Jelnyelvi és Kommunikációs
Központ Közhasznú Egyesület
4025 Debrecen, Vörösmarty utca 21. II/2.
Képviseletre jogosult személy: Simon Istvánné elnök
e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
vezetékes telefon/fax: 06-52-785-910
mobil: 06/70-317-3416
Debrecen, 2018. szeptember 01.
….……………………………………………
Sárosi Éva Krisztina szakmai vezető
Szolgáltatási rend jelnyelvi változata
Ø bíróság, hatóság, egyéb közhatalmat gyakorló szerv
Ø közoktatás, szakképzés, felsőoktatás során a tanulói, hallgatói
jogviszonnyal továbbá, felnőttképzés során a képzéssel összefüggésben végzett tolmácsolás
Ø egészségügyi ellátás igénybevételekor végzett tolmácsolás
Ø foglalkoztatási célú és munkahelyen igénybe vett tolmácsolás
Ø a jogosult választott tisztségének ellátásához igénybe vett személyi
tolmácsolás
Ø a jogosult önálló életvitelének elősegítése céljából végzett személyi
tolmácsolás
Ø nagyobb hallgatóság előtt végzett tolmácsolás
Ø média tolmácsolás
Ø Jelesített Magyar nyelv
Ø Ujjábécé
Ø Magyar nyelvű beszéd vizualizálása
Ø Magyar nyelvű, hangzó beszéd írásba foglalása
Ø Tenyérbe írás